Játékmenet:
A korábbi Magic helyére Energy tulajdonság került, de szerepe nem változott az eredeti Diablohoz képest, igaz, legalább újratermelődik az elveszett manna. Új értékként jelent meg viszont a manna- és életerőpontok mellé az erőlét (stamina), amely a futás hosszát képes befolyásolni, de pihenéssel, gyaloglással és a vitalitás (vitality) tulajdonság növelésével lassabban merülhet ki , illetve pótolhatja a karakter tartalékait. Az elementális ellenállások (villám (lightning) és tűz (fire) is sokkal hasznosabbá váltak, mivel megtöbbszöröződött a mágikus támadók száma és a mágikus (magic) ellenállás helyére rögtön két másik került (méreg (poison) és fagy (cold), amelyek további életerő veszteséget illetve természetesen lassító fagyást okozhatnak a alapsebzésük mellett.
A tárgyrendszer nagy változásokon ment keresztül: Megjelentek a csizmák és a kesztyűk is és eltűnt az övek által kínált stabil italtartalék, most már külön kell egyre nagyobb tárhelyet biztosítani (a kezdeti 4 alap (öv nélküli) tárhelyet maximálisan 16 tartalékitalra lehet növelni a megfelelő övek hordásával). Az eddigi alap, mágikus és egyedi minőség mellett megjelent a zöld tárgykészlet ("set") is, amelynek hatékonysága azzal növekszik, minél több darabját hordja a karakter, a sárga ritka (rare), ami a mágikus tárgyak és az egyedi tárgyak köztes képviselője, illetve a szürke foglalatos (socketed) tárgyak is. A foglalatos tárgyak szintén egy új tárgytípussal, az ékkövekkel együtt fejtik ki hatásukat, mivel a különböző minőségű (törött (chipped); hibás (flawed); normális; hibátlan (flawless) és tökéletes (perfect) drágakövek (ametiszt (amethyst); gyémánt (diamond), rubin (ruby), smaragd (emerald), zafír (sapphire); topáz (topaz) illetve mágikus koponya (skull) sajátos erőt kölcsönözhetnek. Színük és megnevezésük sokat sejtetve fejthetnek ki hatást, fegyverbe sebzést növelhetnek vagy hatékonyabbá tehetnek, páncélba és sisakba más és más pontot adhatnak, pajzsba téve elementális ellenállásunkat erősíthetik meg.
A szírének (shrine) adta bónuszok is komoly módosításokon esettek át, mivel eltörölték a permanens áldásokat-átkokat és bár csökkentették is a lehetőségeket, cserébe viszont jóval áttekinthetőbbé, használhatóbbakká és mindenképp előnyössé váltak.
A mágikus vagy jobb minőségű tárgyszerzést továbbra is a szerencse határozza meg, de itt már ez a ki nem mutatott statisztika tovább növelhető az "jobb esély a mágikus felszerelések megszerzéséhez" (better chance of getting magic items) százalékos értékkel. Ezt csak nagy áldozatok árán lehet erősíteni mivel hiába vannak olyan esélynövelő tárgyak, illetve a testpáncélba helyezett topázok, ha a karakter kevésbé lehet hatékonyabb, mivel ez az érték általában önmagában található meg és ritka az olyan felszerelés, amely további egyéb, harcban is kamatoztatható bónuszt is kínál mellette.
Minden fejezet központi városában található olyan kereskedő, amelynél elérhető a gambling ("zsákbamacska") lehetőség, ami a Diablo-ból ismert falábú Wirt fiú szolgáltatásának továbbfejlesztése: Most már ingyenesen megnézheted a kínálatot, jóval több lehetséges mágikus tárgyból választhatsz, ám cserébe az adott tárgyról csak a nevét és a normál adatait tudod meg és csak a tárgy megvásárlásával derítheted ki, hogy mit is rejtegetett az áhított cucc valójában. A zsákbamacska rendkívül drága mulatság, ám gyakran lehet szerezni értékes mágikus, ritka, de akár set- és egyedi tárgyakat is (Utóbbi két minőségnek esélyét a sok javítás és a kiegészítő teljesen lenullázta).
A szörnyek leölése során elérhető ismereteket kiszedték, alapból lelehet olvasni a bestiák különféle sajátosságait. Jócskán megnövekedtek az egyedi szörnyek előfordulása, igaz, az elképesztő névgenerátornak hála igazán "egzotikus" lénynevekre akadhatunk, de maradtak stabil fix küldetésszörnyek is.
A nehézségi szintek maradtak az eredeti hármasban (Normál; Rémálom (Nightmare) és Pokol (Hell), viszont az első normál végigjátszás után a játék lehetőséget biztosít egy új karaktertípus, a hardcore ("kemény") karakter létrehozásához. Ennek a karaktertípusnak egyetlen egy élete van és ha elhalálozik, soha többé nem éled újra, csak szellemként marad meg a játékos karakterlistájába. A maximális szint 99.
A többjátékos (multiplayer) lehetőség tovább bővült és a Battle.net adta szórakozás tette a játékot igazán sikeressé.
Rendszerkövetelmények
Single-Player System Requirements:
Multiplayer System Requirements and Options: