Mi az a Diablo?
Ez a pár szavas ismertetõ azoknak szól, akik még nem próbálták a játékot.
A Diablo-t 1997 elején dobta piacra a Blizzard, az egyik vezetõ számítógépes játék fejlesztõ cég. Azon nyomban az év játéka lett, olyan eladási számokat produkálva, amelytõl a konkurenciát úgy kellett felmosni.
Tette mindezt nem véletlenül. Manapság egy játék erkölcsi élettartama néhány hónap, olyan számban dobják piacra az egyre látványosabb, dögösebb, újabb verziókat, klónokat, hogy az átlagos felhasználó gyakorlatilag habzsolja õket, és bizony ebben a mezõnyben tényleg csak a legkitûnõbbek maradnak meg néhány hónapnál tovább.
A Diablo -t pedig úgy felvértezték alkotói, hogy másfél évvel piacra dobása után is változatlan népszerûséggel hódított.
Mi a titka a sikernek?
Ezt már egyszer összefoglaltam az egyik újságnak:
1. Aki a verekedõs játékokat szereti, talál benne örömet, mert a több tucat féle szörny legyilkolászása a labirintusokban, a 3 féle karakterrel, és az 5 féle alap fegyverrel, no meg a legkülönfélébb varázslatokkal változatos küzdelmet ígér.
2. Aki a stratégiai játékokat kedveli, annak kitûnõ feladat hosszú hónapok gondos munkájával kifejleszteni egy karaktert, és összeállítani annak felszerelését.
3. Aki a szerepjátékokat kedveli, annak ismerõs a terep, hiszen a karakter attribútumok számítási rendszere közvetlenül a szerepjátékos sémákból van származtatva.
4. Aki egyszerûen csak közösségi életre vágyik, hát annak ott a Battle.net, a világ jelenleg legnépszerûbb játék csatornája, ahol a játék mellett akár naphosszat lehet csevegni, cuccokat csereberélni, szervezkedni, klán gyûléseket tartani, meg ami jólesik.
5. Végül, de nem utolsó sorban el kell mondani, hogy a játék borzasztóan hangulatos, csodálatosak a grafikái, a hangjai, amihez képest meglepõ, hogy megfér egyetlen CD-n, úgy, hogy csak 24 megát lop el a lemezrõl, és nem kér 3Dfx-es kártyát, meg semmi extrát, csak egy árva 3.0-s DirectX vezérlõt, merthogy Win95-ös platformon fut. A minimálisként megadott konfiguráció Pentium 60 MHz, 16 MB RAM.
Játékmenet:
A játék alapvetően hack & slash ("üss és fuss") alapokra épül, ahol nincs Baldur's Gate stílusú monológok és történetvezetés, csak a puszta harc. A játék atmoszférája sötét, gótikus jellegű környezet, hanghatásai és aláfestő zenéi ezt még tovább erősítik. A játékban 4 fő tulajdonságtípus van: Strength: Az erő határozza meg a közelharci sebzést. Magic: A mágia határozza meg az elérhető mannapontok mennyiségét és a varázslatok erejét. Dexterity: Az ügyesség határozza meg a távolsági sebzést, a védelmet és a különféle elkerülési értékeket. Vitality: A vitalitás határozza meg az életpontok számát és azok visszanyerési (regenerálódási) értékét.
Léteznek egyéb paraméterek is, mint a blokkolás és a mágikus ellenállás.
A karakter képes fejfedőt, testpáncélt, pajzsot, gyűrűket, egy amulettet és különféle fegyverzetet hordani. Táskájában négyzetrácsos rendszer alapján helyezhetők el a megszerzett javak, értelemszerűen minél nagyobb, annál több ilyen négyzetet és így helyet foglal el. Az összegyűjtött arany is helyet foglal, míg az öv különálló részként tartalmazhat 8 különféle italt. A tárgyak nagy többsége rendelkezik tulajdonságkövetelményekkel, tehát míg a nehéz páncél sok erőt kíván, egy jobb íj az ügyességedet teheti próbára. Különféle minőségű tárgyak találhatók, a fehér közönséges (normal) , a kék mágikus (magic) , míg az aranyszín (unique) ritkaságok egyedi tulajdonságokkal bírnak (vagy legalábbis hatékonyabbak, mint a mágikusak).
A játék varázslatai kiegyensúlyozott mannaköltséggel rendelkeznek, ám mivel nem képes a varázspont önmagától regenerálódni, a varázshasználók számára létfontosságú a harc során a megfelelő számban elérhető mannaital. A varázslatok könyvek segítségével tanulhatók-fejleszthetők, de különféle Mágia érték szükségeltetik lapjaikon található ismeretek megértéséhez és minél alacsonyabb a mágia szintje, annál könnyebb is rátalálni a könyvespolcokon. Az elérhető varázslatoknak 4 szintje van, az egyszerű tűznyíltól és gyógyítástól egészen az Apokalipszisig és a teleportálásig.
Tristram faluból egyenesen, a temetők közt haladva érhető el a Zakarum katedrális, amit a borzalmak sejtelmes fátyla borított be. 4 különálló fejezetből (act) áll össze az elérhető pályák száma: Templom (Church), Katakombák (Catacombs); Barlangok (Caves) és a Pokol (Hell). Amint a játékos elér egy fejezet elejéhez, a falu szélén megjelenik az adott rész első szintjének közvetlen bejárata (Kivétel persze a kiindulási pontként szolgáló katedrális fejezete). A játék folyamán lehetőség nyílik elmenteni az adott állást, így a megnyitott portálkapu is megmarad és a korábban megtisztított fejezetek sem lesznek újra szörnyekkel teli, ugyanakkor nincs megszabott térkép, véletlen generátor dolgozz ki minden szintet. Három lehetséges nehézségi fokozat van: Normál, Rémálom (Nightmare) és Pokol (Hell).
Kalandozásaid során gyakran bukkanhatsz elrejtett szirénekbe. Ezek a varázslatos kegyhelyek képesek maradandóan megváltoztatni sorsodat, tulajdonságaidat növelhetik, életerőt adhatnak, de akár megátkozhatnak sőt meg is ölhetnek. Mielőtt egyet is megérintenél, érdemes elmenteni a játékállást, nehogy önsorsrontás legyen a vége.
A szörnyek közt megtalálható közelharcos, távolsági és varázslók is, de közös tulajdonságuk, hogy minél többet pusztítasz el egy bizonyos fajtájából, annál többet ismerhetsz meg annak erősségeiből s gyengeségeiből (elemi ellenállás és -gyengeség). A közönséges szörnyek mellett találhatók ritka, egyedi nevű erős bestiák is, akik mindig mágikus, de leggyakrabban egyedi tárgyakat szórhatnak, de személyi kíséretként hozzá közelálló fajúak kisebb csoportja gondoskodhat, ugyanakkor vannak magányos alkatok is. A legvégső főellenség Diablo.
Többjátékos (Multiplayer) mód is biztosított a játékban. Helyi (modemes vagy egyéb) hálózaton vagy a Blizzard által üzemeltetett Battle.net online módban.
Hellfire Kiegészítő:
A játékhoz a Sierra Online készített 1998-ban egy kiegészítő csomagot, Hellfirenéven, ez az egyetlen hivatalos bővítmény, bár nem az eredeti játékot készítő Blizzard Entertainment adta ki.
A Hellfire csak egyszemélyes módban változtat a játékon. Története az eredeti mellett, azzal párhuzamosan fut: egy varázsló véletlenül megidéz egy újabb démont, Na-Krult Tristram városa fölött. A mágusnak bár végül sikerül egy ajtóval lezárnia a démon barlangját, de annak felderítése és elpusztítása már a játékos feladata.
A kiegészítés egy új karakterkasztot, a Szerzetest (Monk) hozza be a játékba. Ez a karakter a pusztakezes harcot, és a botos harcot részesíti előnyben, a többi fegyverrel gyengén szerepel. Mágikus képességei is elhanyagolhatók, különleges képessége a Keresés (Search), mellyel az elrejtett tárgyakat képes felfedni. Új küldetések, új kalandok várják a játékot kipróbálókat.
Rendszerkövetelények